Több vallási dimenzió is szóba került már a konfliktus kapcsán, például az orosz katonai katedrális, vagy éppen a két ortodox egyház (ukrán és orosz) viszonya és szétválása. Az oroszországi bejegyzések önmagában is érdekesek lehetnek, ajánlom azok átböngészését.
Amiről más fórumokban már írtam az például az oroszok által használt szimbólumok, különösen a Z, ami gyakorlatilag az orosz féllel szimpatizálók jelképe lett. Az ukránok (egyes források szerint kanadai forrásból) főleg az érkező nyugati fegyverek kapcsán, és a hatékony javelin páncéltörő rakéta miatt, elkezdtek használni vallásos alapú szimbólumokat. A legjobban Szent Javelin (Dzsavelin) “ikonja” terjedt el.


A szentek fegyverrel való ábrázolása elsőre blaszfemikus hatású. Ugyanakkor azt is látni kell, hogy a szlávok esetében meglehetősen gyakori a fegyverrel való ábrázolás, például számos síron az elhunyt fegyverrel van ábrázolva.
Ha azt nézzük, hogy ez a néplélek számára befogadható, akkor megértjük az ábrázoltak népszerűségét, ugyanakkor el is kell gondolkodnunk azon, hogy mennyire hamisítja ez meg azt, amit ábrázol a kép. Nem pusztán vallásos érzületre gondolok, hanem teológiára is. Sőt tovább megyek: az ikonográfia alapja, hogy az ikonok végsősoron megdicsőültek ábrázolása, vagyis amit látunk lényegében ablak a túlvilágra, amit azért látunk, mert emberi alkotások, de azon túl is mutatnak. A színeknek, formáknak is kódolt jelentése van. Az alakok például meztelenek, megdicsőült testek és lelkek, a ruha fény, ami tulajdonságaikat mutatják. Jézus például nem véletlenül van fordított (kék-piros) színű ruhában, mint Mária. Egyikük ugyanis az emberi természetére húzott istenit, a másik az istenire emberit. A háttér fénye sem a Nap fénye, hanem Isten dicsőségéé. Ebbe tehát aligha férne fegyver, ha pedig azt vesszük, hogy ortodox áll szemben ortodoxszal, akkor még bizarabb ez az összkép.
Igaz, ha kellő távolságban és pragmatikussággal nézzük, akkor beláthatjuk, hogy mindez nem is vallási célokat szolgál, hanem marketinget és egyfajta érzelmi alapon történő kapaszkodót egy olyan világba, amiről az ezeket alkotóknak a tudása igencsak töredékes, a használókat azonban ez valószínúleg aligha érdekli.


Egyéb ábrázolások a konfliktus kapcsán ezen az oldalon találhatók: