A modern szó talán kissé túl tág fogalom is ahhoz, amikor Indiáról beszélünk. A sok dimenzió között Indiát jelenleg sajátos geopolitikai helyzete (orosz-kínai-amerikai egyensúlyozása) és a Narendra Modi féle hindutva (hindu nemzeti radikalizmus) jellemzik leginkább.
Ahogy az sok ország esetén látszik, a belpolitikai és a külpolitikai célok egyáltalán nincsenek szinkronban. Egyes esetekben még a gesztusok szintjén látni valamit, de az is sokszor csak látszat vagy a felszín.
A keresztényekkel való szembenállás Indiában – ahogy korábban a publikációimban is kifejtettem – nem egyszerűsíthető le arra, hogy Indiában hindu nemzeti radikalizmus van, hogy ezért üldözik a keresztényeket, és minden nem a Hindus völgyéhez köthető eredetű vallást (így a muszlimokat is).
A konfliktusok alapja hasonló ahhoz a muszlimellenes hangulathoz, amit Európa egyes részein és csoportjai kapcsán is érezhetünk. A vallás mélységét lecsupaszító és annak kulturális vonásait magukra húzók mintegy ütközőzónát vizionálnak, amikor más vallású, szokású, identitású emberekkel találkoznak.
A helyzet bizarr jellegét is mutatván, nem is mindig alaptalan elgondolás ez. Másfelől a megkülönböztetés nélküli, és a vallás mélységét nem figyelembe vevő megközelítések számos konfliktusnak válnak alapjaivá.
A személyes konflktusok, politikai (és világnézeti, erkölcsi stb.) különbségek vallási köntöst öltenek és könnyen meghatározható célpontokat adnak. Így lett Teréz anya közössége is célpont, ráadásul nem egy felzaklatott csőcselék, hanem a politikai gépezet áldozata.
Teréz anya (Kalkuttai Szent Teréz) nagy ellenállás mentén tudta létrehozni azt a szerzetesrendet, akik vallásra tekintet nélkül ápolták (és ápolják) azokat a – sokszor fertőző – betegségben szenvedőket, akik anyagi helyzetük, illetve a varnarendszerben (kaszt) elfoglalt helyzetük miatt nem jutnának semmilyen egészségügyi ellátáshoz.
Csak a példa és összehasonlítás kedvéért hozom, hogy Bécsben az irgalmas rend működtet egy klinikát, ahova a társadalombiztosítással nem rendelkezhetők mehetnek orvosi ellátásért. Óriási a kihasználtsága.
Képzeljük el, hogy egyszer csak megvonnák ez utóbbinak a jogát ahhoz, hogy egészségügyi ellátást biztosítsanak. Elgondolkodnánk, hogy aki ilyet tesz az saját maga ellensége vagy valami jelentős dolog lehet, amiről nem tudunk és muszáj ezt a radikális döntést meghozni. Persze akár bürokratikus túlhajtás következménye is lehetne. Mi lenne azonban, ha azt mondaná az osztrák állam, hogy a Vatikánból és más külföldről folyó támogatását csapolná meg?
Indiában jelenleg éppen ez zajlik.
Ennek háttere azonban nem is csak Indiában zajlott. Teréz anyáról számos összeesküvéselmélet és részben megalapozott kritika született, melyekből aztán kirajzolódott egy hazug, gonosz Teréz anya, amiről számos írás, sőt rövidfilm is készült.
A megalapozott kritika azokon a tényeken alapszik, hogy Teréz anya a pénzzel, a higiéniával és a szenvedőkkel sem bánt tisztességesen. Igazából a pénzhez nem értett, a szenvedést egyszerűen a katolikus mivoltában szemlélte, és mivel mindvégig megmaradt a saját naív világában a pénzek egy részéről igazából nem tudni hová folytak. Hab a tortán, hogy lelki szárazságban is küzdött a 40-es éveitől élete végéig. Teréz anya nővérei pedig folytatták a saját maguk szintjén, vagyis nem kórházi, hanem (egészségügyi) otthonként működő intézményükben a nekik megtanított módon az ápolást.
Az is igaz, hogy Teréz és nővérei azt szerették volna, hogy a betegek elsősorban lelkileg gyógyuljanak, így kereszténnyé válásuk és a szentségek felvétele a gyógyulás legmélyebb valóságát is jelentették.
Beszámolókat lehet hallani, hogy a nővérek ilyen irányú térítő munkája is fellelhető volt, jóllehet ennek mértékéről és mibenlétéről ellentmondásosak a hírek. Az biztos, hogy a felhevült hangulat nem kedvez a keresztény szervezeteknek Indiában, és Teréz anya nővérei az egyik kiemelkedő ilyen az országban.
Azt is látni kell, hogy a felhevült állapot sokszor megalapozott félelmeken alapszanak. A nyugati befolyás a keresztény közösségeken keresztül Indiára óriási nyomást helyez. Ennek intézményes megtestesülése ugyan minimális, de az indiai hagyományokat (házasság, kasztrendszer stb.) felrugó közösségek egyes tagjai és tettei már önmagában ingerkeltők a biztonságot kereső helyi gyökerű vallást gyakorlók számára, ám ha ez még politikai és külföldi kapcsolatokkal ötvöződik, akkor már számos rétegből szülhet ellenállást a jelenség.
Frissítés (Update) 221209: Teréz anya karitatív szervezetének mégis folyósítani fogja a támogatást India.
