Aki lĂĄtta a Tropa de Elite cĂmƱ B kategĂłriĂĄsnak hangzĂł, valĂłjĂĄban egy jĂłl sikerĂŒlt filmet az tudja, hogy BrazĂliĂĄban, kĂŒlönösen Rio-ban a bƱnözĂ©s nemcsak nagy, hanem nagyon bonyolult rendszert is mutat. Az egyik legnagyobb problĂ©ma, hogy a bƱnĂŒldözĂ©s Ă©s a bƱnözĆk hatĂĄra összemosĂłdik. A rendvĂ©delmi szervek Ăgy hĂĄrom csoportra oszthatĂłk: azok, akik a rendet szeretnĂ©k, azok, akik a bƱnözĆk Ă©s azok, akik önbĂrĂĄskodva prĂłbĂĄljĂĄk a bƱnözĆket Ă©s bƱnözĆ rendĆröket fĂ©ken tartani. BĂĄr lĂĄtszik, hogy az elsĆ csoportba tartozĂłk az egyetlen Ășt, mely hosszĂș tĂĄvon megoldĂĄst nyĂșjthat, mĂ©gis szinte eszköztelenek harcukban.
A bƱnözĂ©s mĂ©rtĂ©kĂ©rĆl kĂ©t adat: 1978 – 2000-ig csaknem 50 ezer embert öltek meg Rioban (lsd. wikipedia, fenti link). A bƱnesetek több mint 52%-a gyilkossĂĄg volt (Evangelikus Ălet 77/12). A brazil favelĂĄkban szinte önĂĄllĂł tĂĄrsadalmak alakultak ki a bƱnözĆ bandĂĄk vezetĂ©se alatt.
A megoldås kétrétƱ: egyrészt rendvédelmi szempontból, måsrészt spirituålisan. Ez utóbbi, amiért e blog sem felejtkezhet el róla.
Az elsĆ – rendvĂ©delmi – szempont nagyon összetett. LeegyszerƱsĂtve több nagy reformnak köszönhetĆen rendezĆdni lĂĄtszik a helyzet. A legfontosabb ilyen a Pacifying Police Unit lĂ©trehozĂĄsa volt. (honlapjuk)
A mĂĄsodik spirituĂĄlis szempont önmagĂĄban nem is bonyolult. Nevezik Transformação Brasil-nak, vagy Isten-faktornak is. A fent emlĂtett hetilap beszĂĄmol arrĂłl, hogy olyan sikert hozott, amire nem szĂĄmĂtottak.
Joel Rocha r. hadnagy Ă©s Alexander Terra r. Ćrnagy nevĂ©hez köthetĆ az elsĆre vĂ©gtelenĂŒl egyszerƱnek, nem hĂvĆ embernek talĂĄn mĂĄr-mĂĄr nevetsĂ©gesnek hatĂł megoldĂĄsi kĂsĂ©rlet: az ima. E nem szokvĂĄnyos közös tevĂ©kenysĂ©g szĂŒlte meg a gondolatot egy közössĂ©gi rendĆrsĂ©grĆl. BrazĂlia keresztĂ©ny orszĂĄg, ahol rendĆrlelkĂ©szek Ă©s keresztĂ©ny rendĆrtĂĄrsasĂĄgok is vannak. Robson Melchior rendĆrlelkĂ©sz lett az ĂŒgy szĂłszĂłlĂłja.
Mik a következmĂ©nyek? ElĆször is a rendĆrök imĂĄdkoznak; egyĂŒtt, de nem egyszer azokkal, akikkel talĂĄlkoznak: hajlĂ©ktalanokkal, szerencsĂ©tlenĂŒl jĂĄrtakkal. KrĂzisbe kerĂŒlt csalĂĄdokat keresnek fel egy lelkĂ©sszel Ă©s a közös ima itt sem marad el. EzĂĄltal egĂ©szen mĂĄs “atmoszfĂ©ra” lengi körĂŒl a helyzeteket. MinderrĆl egyĂ©bkĂ©nt lehet nĂ©zni egy rövid videĂłt, Ă©s egy rövid riportfilmet is, vagy olvasni a sajĂĄt honlapjukon.
Ha mindez tĂșl szentimentĂĄlisnak tƱnik, Ăme nĂ©hĂĄny figyelemremĂ©ltĂł rĂ©szlet: a rioi RendĆr AkadĂ©miĂĄn hivatalos tantĂĄrgy lett a bibliaismeret, az egyhĂĄzismeret, Ă©s a közössĂ©gĂ©pĂtĂ©s pĂĄsztori, Ă©s rendĆri mĂłdszereinek a kölcsönhatĂĄsĂĄra Ă©pĂŒlĆ gyakorlati kĂ©pzĂ©s. (bĂĄr ezt több forrĂĄsbĂłl lĂ©vĆ infĂł, az akadĂ©mia honlapjĂĄt nem talĂĄltam, csak ezt.) Közben jogĂĄszok Ă©s szociolĂłgusok elemzik az ĂŒgy sikerĂ©nek hĂĄtterĂ©t. (hozzĂĄ kell tenni, hogy BrazĂliĂĄban nem Ășgy mƱködik a rendĆrsĂ©g mint nĂĄlunk, eleve vannak civil Ă©s katonai rendĆrök “csendĆrök” Ă©s ezt mĂ©g bonyolĂtja sok mĂĄs rendĆri szervezet.)
AkĂĄrhogy is vesszĂŒk BrazĂlia nemcsak azt mutatja meg, hogy tudnak mit kezdeni a hitĂŒkkel, hanem azt is, hogy mindezt ma teszik, egy olyan vilĂĄgban, amikor sokan ezt a magĂĄnĂŒgy vilĂĄgĂĄba szorĂtanĂĄk vagy egyszerƱen elavult dolognak tartjĂĄk. A rendĆrlelkĂ©szet intĂ©zmĂ©nye pedig csak erĆsödhet ezĂĄltal.