BUSHIDO

Fontos téma a harc etikája. Amíg a Honvédség ezen értékeit nem találom meg valahol, addig is nem baj, ha lesz egy kis alapozás hozzá.

Az etika elvileg az erk√∂lcs filoz√≥fiai megk√∂zel√≠t√©se. Az “ethosz” tulajdonk√©ppen olyan meghat√°rozott jellem, amit egy t√°rsadalom elfogad j√≥nak (vagy rossznak). Bel√°that√≥, hogy m√°s lesz ez Jap√°nban √©s m√°s haz√°nkban. De idŇĎben is m√°s (pl. 20 √©vvel ezelŇĎtt elk√©pzelhetetlen lett volna, hogy egy di√°knak piercing l√≥gjon egy testr√©sz√©bŇĎl.)

Jap√°nt nem v√©letlen√ľl eml√≠tettem. Az orsz√°gban (10. sz√°zad k√∂r√ľl) kialakult egy √≠ratlan normarendszer, melyet manaps√°g szeretnek fix, le√≠rt rendszerk√©nt elk√©pzelni √©s az eur√≥pai lovagokkal √∂sszehasonl√≠tani. K√©ts√©gtelen, hogy a harc hozta l√©tre, azon a talajon √°llva, amiben kialakult: sinto, zen buddhista √©s konfuciusz hat√°s√°nak vil√°g√°ban. Ilyen √©rtelemben a lovagi eszm√©ny is tipikusan nyugati: fŇĎk√©nt g√∂r√∂g hat√°s√ļ, n√©mi kereszt√©nys√©ggel fŇĪszerezve. √Ām m√≠g a lovagi eszm√©nyt sok lovag sem vette v√©resen komolyan, nemhogy m√°sok, addig a jap√°n form√°j√°t nemcsak a szamur√°jok vett√©k magukra abszol√ļt k√∂teless√©gk√©nt, hanem m√°sok is k√∂vett√©k saj√°t √©letform√°jukra vet√≠tve.

AmirŇĎl sz√≥ van az a bushido (busid√≥), a harcos (busi) do (√ļtja). Az √ļt elsŇĎsorban taoista fogalomk√©nt √©rthetŇĎ meg: vagyis egy elŇĎre meghat√°rozott √ļtnak. Ilyen p√©ld√°ul a csillag √ļtja az √©gen, vagy egy ember sorsa aszerint ahov√° sz√ľletik. Ez teh√°t nem karmikus (elŇĎzŇĎ √©letek, elŇĎsorsok k√∂vetkezm√©nye), hanem ok-okozati rendszer, ami ebben az √©rtelemben v√°ltoztathat√≥, ak√°r √ļgy is, hogy az okokon m√≥dos√≠tunk. (a taoizmus szerint k√∂zben is, m√≠g a konfuci√°nus gondolkod√°s szerint ez v√©gzet, amibe sehogy nem lehet beleny√ļlni.)

A lovagi eszm√©ny l√©nyeg√©ben a k√∂vetkezŇĎ volt:

  • V√©delmezni a nŇĎket
  • V√©delmezni az elesetteket
  • V√©delmezni a kereszt√©ny egyh√°zat
  • Szolg√°lni a hŇĪb√©rurat

A busidó pedig az alábbi:

  • Egyenes jellem, igazs√°goss√°g
  • B√°tors√°g √©s kitart√°s
  • J√≥indulat, egy√ľtt√©rz√©s
  • Udvariass√°g
  • Igazmond√°s, ŇĎszintes√©g
  • Becs√ľlet
  • A hŇĪs√©g k√∂telme
  • √Ėnuralom

Ezek így felsorolva elég semmitmondóak, ajánlom a linkek elolvasását is.

A gyakorlatban a legismertebb tal√°n a szamur√°jok elk√∂telezetts√©ge. Tal√°n a legismertebb t√∂rt√©net Iejaszu (k√©sŇĎbbi s√≥gun) elsŇĎsz√ľl√∂tt fi√°nak ritu√°lis √∂ngyilkoss√°ga (szeppukuja), amit csup√°n egy √°ll√≠t√≥lagos uralkod√≥ elleni sz√∂vetkez√©s√©rt kellett megtegyen. Iejaszut eg√©sz √©let√©ben v√©gigk√≠s√©rte (a t√∂rt√©n√©szek √°ltal is alaptalannak v√©lt) eme hal√°l. Ennek lehet k√∂sz√∂nhetŇĎ, hogy miut√°n Jap√°n t√∂rt√©nelm√©nek egyik legnagyobb (szamur√°jok k√∂z√∂tt a legnagyobb) csat√°ban (szekigaharai) cserbenhagyta harmadik fia Hidetada, nem v√°rta el, sŇĎt tal√°n meg is akad√°lyozta, hogy √∂ngyilkos legyen.

Ez a fajta elk√∂telezetts√©g lett a jap√°n katon√°k sz√©lsŇĎs√©ges nacionalista √©s soviniszta alap√©rt√©ke a Jamat√≥ d√°m√°si. Ez a “Jap√°n szellem” nem felt√©tlen√ľl jelentett azonban ilyen szŇĪk √©rtelemŇĪ elveket. Sokkal ink√°bb a jellegzetesen jap√°n kult√ļra elemeire vonatkozott: kalligr√°fia, teak√©sz√≠t√©s stb.

M√©gis j√≥l j√∂tt e szŇĪk √©rtelem, amibŇĎl levezett√©k a banz√°jrohamok √©rtelm√©t, (=”hossz√ļ √©letet -az uralkod√≥nak-) amelyek √∂ngyilkos rohamok voltak, melyet a busid√≥ra hivatkozva k√∂vettek el, mert a hadifogs√°gba es√©st sz√©gyenk√©nt √©lt√©k volna meg. Sokok sz√°m√°ra ismerŇĎs lehet a Kincs, ami nincs filmbŇĎl a B√°nz√°j! ki√°llt√°s.

A kamik√°z√©kr√≥l (“isteni sz√©l”) nem is sz√≥ltam, de egy√©rtelmŇĪen levezethetŇĎ az elŇĎzŇĎekbŇĎl.

A Jap√°n katon√°k √∂r√∂ks√©ge teh√°t nemcsak szigor√ļ elvek √∂sszess√©ge, hanem a m√ļltjukban ezt a v√©gletekig meg√©lt emberek p√©ld√°ja is. Egy olyan kult√ļr√°ban, ahol az ŇĎs√∂k tisztelete k√ľl√∂n√∂sen erŇĎteljes, a mai vil√°g embereire l√°that√≥ m√≥don hat. Nem v√©letlen√ľl szok√°s emlegetni a modern Jap√°n √ľzletembereinek busid√≥b√≥l eredeztethetŇĎ mentalit√°s√°t, vagy ak√°r a k√∂zelm√ļltban t√∂rt√©nt cunami alatti jap√°n emberek fegyelmezett viselked√©s√©t.

A mai Jap√°n hadseregei √©s katon√°i m√°r igencsak nyugati jellegŇĪek, a hadsereg√ľket is v√©delmi erŇĎk√©nt √©rtelmezik, √©s sok nyugati hat√°s l√°tsz√≥dik rajta, de ez m√°r nem az √©n blogom t√©m√°ja. Az√©rt k√©t vide√≥t eme seregrŇĎl beillesztek.


2 thoughts on “BUSHIDO

  1. Visszajelz√©s: √ĖSSZEFOGLAL√ĀS 6. « blog H O N V √Č D | egy seregnyi l√©lek

  2. Visszajelz√©s: ERK√ĖLCS, TISZTESS√ČG, BECS√úLET « blog H O N V √Č D | egy seregnyi l√©lek

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozz√°sz√≥lhat a WordPress.com felhaszn√°l√≥i fi√≥k haszn√°lat√°val. Kil√©p√©s /  M√≥dos√≠t√°s )

Twitter kép

Hozz√°sz√≥lhat a Twitter felhaszn√°l√≥i fi√≥k haszn√°lat√°val. Kil√©p√©s /  M√≥dos√≠t√°s )

Facebook kép

Hozz√°sz√≥lhat a Facebook felhaszn√°l√≥i fi√≥k haszn√°lat√°val. Kil√©p√©s /  M√≥dos√≠t√°s )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.